Roma

Det er år og dag siden jeg sist blogget, rett og slett fordi tiden ikke har strukket helt til og jeg har manglet inspirasjon. Men det var før jeg befant meg i Roma omringet av fantastiske bygninger, nydelig lys og alt for mye god mat, man kan ikke annet enn å la seg inspirere av sånt. Jeg var i tillegg så heldig å få oppleve alt med en ekte romer, kjæresten min er nemlig italiensk og oppvokst i Roma, og det sier seg selv at det gir en litt annen opplevelse av byen. Så vi kruset rundt i en Fiat 500 kabriolet (det må virkelig være drømmebilen), så på en haug av kirker, tok bilder av alle de fine bygningene og spiste alt for mye pizza og gelato. Så her har du et lite bildedryss av noen av tingene vi så.

IMG_1661 IMG_1674 IMG_1683 Meg foran Colosseum, er man turist så må man liksom posere foran attraksjoner!

IMG_1687 IMG_1689IMG_1750IMG_1743IMG_1731IMG_1725IMG_1723IMG_1652IMG_1778Roma er nesten vakrere om natten og en av favorittaktivitetene mine var å kjøre om kvelden uten tak på bilen.

IMG_1766

Fiaten funket også fint for selfier fant jeg ut, dette er en av flere jeg tok mens vi kjørte.

IMG_1789IMG_1792

Pizza trenger ikke å være varm og med smeltet ost, faktisk trenger den ikke en gang å ha noe fyll (kalt pizza bianca) – denne med friske tomater og fersk mozarella er en av de beste jeg har spist. Perfekt når gradestokken viser +35. I tillegg kjøpte vi hver vår arancini fylt med mozarella og prosciutto. Med et glass kald hvitvin til ble dette alt annet enn en dårlig lunsj. Til dessert gikk vi for tortino, som betyr liten kake, fylt med riccotta og sjokolade samt en espresso hver i skikkelig italiensk stil. Elsker de små lokkene på espressokoppene! Det hele ble inntatt på spisestedet Panella i San Giovanni, og er perfekt for en bedre lunsj.

IMG_1775

Det gikk en del i middager hjemme hos kjæresten min sammen med familien hans, noe som var kjempe koselig, men siste kvelden bestemte vi oss for å ha en liten date og tok turen til et pizzeria ved navn Da Remo i bydelen Testaccio. Det så langt fra imponerende ut med veldig enkel og langt fra koselig dekor, men jeg valgte og stole på kjæresten min som skrøt veldig av maten, og jeg ble beroliget da det viste seg å kun være lokale som spiste der. Servitøren var småfrekk på en morsom måte og selvsagt høylytt, pizzabunnen var tynn og kjempe sprø med litt sot på og vinen ble servert i kjøkkenglass – ekte og sånn passe rustikk. Anbefaler virkelig å prøve denne ut hvis du er i Roma. Jeg gikk for pizza med aubergine (noe som aldri er feil), mens kjæresten gikk for pizza med squashblomst på – nam!

IMG_1809Ingen ting er så hyggelig som å handle friske blomster og ihvertfall ikke hvis man skal gi dem bort i gave til noen. Denne buketten valgte jeg selv ut blomstene til og den ble gitt til svigers som takk for det utrolig gode vertskapet. Den lille blomsterbutikken besto kun av en liten bod, mens det meste av blomstene sto ute på fortauet og den lå i EUR som er en bydel sør i Roma og det var her jeg bodde mens jeg var der.

IMG_1765Palazzo della Civiltà del Italiana ligger rett ved leiligheten til foreldrene til kjæresten min og er en av mine favoritter bygninger i Roma. Da han først beskrev den til meg kalte han den for en bygning med hull i, som i mine hørtes mer ut som en ost enn en bygning, men faktisk så kalles den for sveitserost på folkemunne så da var det kanskje ikke så rart i. Den er hovedkontoret til motehuset Fendi, og jeg hadde ikke hatt noe i mot å ha det som mitt arbeidssted.

maxxi_edited maxxi_edited_detailMaxxi er museet for moderne kunst i Roma og både bygningen og omgivelsene er helt fantastiske. Det ligger i bydelen Flaminio og er virkelig verdt et besøk.

IMG_1716Broen Ponte della Musica ligger rett ved Maxxi er stedet hvor kunst og sport møtes i Roma siden knytter område hvor mange av kulturinstitusjonene ligger sammen med område hvor mange av idrettshallene ligger – fint og symbolsk.

Jeg har ikke noe bilde av det, men det ble også flere kaffer nytt ved bardisken slik italienerne gjerne gjør. Det anbefaler jeg virkelig andre å gjøre også siden dette skiller seg veldig fra hvordan vi konsumerer kaffe i Norge og skaper en helt annen atmosfære. Dette er også grunnen til at italienere ofte refererer til kafeer som barer. Greit å vite så man ikke blir skuffet når man blir invitert til bar i Italia og får servert kaffe i stedet for en martini!

Har du noen Roma-tips jeg må få med meg neste gang jeg er der?

Translation: I went to Rome to visit my boyfriend earlier this month and ended up taking photos of a lot of beautiful buildings, visiting a bunch of churches and ate way too much pizza and gelato. One of the best pizzas I had was from a pizzeria called Da Remo in Testaccio and we also had an incredible lunch at Panella i San Giovanni – yummy!

About Eveline Rosholt

Eveline Røsholt er utdannet journalist og markedsfører. Etter fire år i London er hun tilbake i Norge for å finne ut hva hun skal gjøre videre med livet sitt. Ellers er hun glad i vin, André Bjerke, menn i dress og Italia. Blogger på treasuresbyeveline.wordpress.com
This entry was posted in Travel. Bookmark the permalink.

6 Responses to Roma

  1. SynLar says:

    Høres og ses (?) ut som en veldig koselig og fin ferie. Roma er vakkert, og sikkert enda bedre når man kan være turist samtidig som man har med seg en med lokalkunnskap.

  2. Åshild says:

    Åh, Roma! Jeg har kun vært der en gang, da jeg var tolv, og føler at jeg må besøke byen igjen som voksen og oppdage den på nytt. Ser ut som om du har hatt en skikkelig fin ferie 🙂 god sommer videre!

    • Ja, det er noe helt annet å besøke Roma når man er voksen for da ser man byen med litt andre øyne, pluss at man kan drikke vin og alt blir bedre da 🙂 God sommer videre til deg også!

  3. roma er så vakkert. skatter av steder gjemt over hele byen. et av de fineste stedene jeg har rota meg bort tror jeg.

Leave a Reply

